Det spanske ekteparet som bare fikk norske barn. Om en novelle av Miguel Mihura

Bilde: pixabay.com

Miguel Mihura (1905-1977) var en av Spanias største dramatikere innen komisk teater og var også kjent for sine satiriske små historier, i form av korte tekster eller tegneserier. Han var født i 1905 i Madrid og han ble tidlig kjent med teateret, ettersom faren var skuespiller, forfatter av komedier og på flere andre måter tilknyttet teaterlivet i Madrid på slutten av 1800-tallet og fram til han døde i 1925. Mihura begynte på regnskapskontoret på teateret Rey Alfonso allerede som 16-åring, men da faren døde i 1925 forlot Mihura brått teaterlivet for en stund. Han begynte å jobbe i forskjellige aviser og tidsskrifter og publiserte tegneserier, små morsomme historier og artikler. I 1932 nærmer han seg igjen teateret og skriver sitt mest kjente teaterstykke (Tres sombreros de copa, Tre flosshatter), men dette blir ikke fremført før 30 år senere og det er da han starter sin store teaterproduksjon og skriver til sammen 23 komedier.  Før dette jobbet han i filmindustrien samtidig som han fortsatte å skrive og utgi tidsskrift og aviser, alltid med et komisk eller satirisk tilsnitt. Under borgerkrigen står han på nasjonalistenes side og bosetter seg i San Sebastian og utgir et satirisk tidsskrift som sendes til soldatene i fronten. I 1976 blir han valgt inn i det spanske språkakademiet, men dør i 1977 før han får holdt sin innsettingsforelesning. Rundt 1930 skriver Mihura fortellingen om det spanske ekteparet som bare fikk norske barn. Hør mer om den i podkasten laget av Åse Johnsen.

Kilder: Informasjon om Miguel Mihura er hentet fra Miguel Mihura fra Biografias y Vidas, og La Web de las biografias.

Fakta om nordmenn i Spania

I følge det spanske statistikkbyrået INE  er antallet registrerte fastboende utlendinger i Spania ca. 9,5 % av landets totale befolkning på 46,5 millioner. I følge den samme statistikken var det 15.679 fastboende nordmenn i Spania ved årsskifte 2016/2017, og disse hadde en gjennomsnittsalder på 51,9 år. I tillegg til dette anslår Spaniaavisen at det er ca. 50-60.000 nordmenn som bor i Spania i lengre perioder uten at de har meldt flytting til landet. Dessuten er det halvannen million norske turister som ferierer i Spania (tall fra INE fra 2014) hvert år, og Spania har i mange tiår har vært nordmenns mest populære feriedestinasjon.